Terugblik 2023

Newpoint Yachting naar de haringstad Enkhuizen
Een terugblik op een bewogen maar fantastisch jaar! Terug naar de oude naam en met een nieuwe frisse website. Op 1 januari startte Newpoint Yachting officieel op de nieuwe locatie aan de Stânfriesweg 27 in Enkhuizen. Op de achtergrond werd er eind 2022 al veel werk verzet. Het inpakken in de 2 zeecontainers in Heijningen begon al medio september 2022, zodat we op 1 oktober schoon en leeg konden opleveren.

Snelle start
In de maanden naar de aanloop van de overdracht op 30 december 2022 werden de eerste projecten voor klanten al opgestart en konden wij al vol aan de gang in de nieuwe werkplaats. Samen met Ruud Schoens werden de eerste schepen al gespoten terwijl er ondertussen buiten ruim 400m2 stallingsruimte werd aangelegd en er 95 zonnepanelen (38.000W) werden geplaatst op het dak van de werkplaats.

Mooiste projecten opgeleverd
Het afgelopen jaar hebben we alweer de mooiste projecten mogen opleveren. Te denken aan de eerste 3 projecten van (nieuwe) catamarans, 4 osmose behandelingen en 10 jachten gespoten.

Newpoint Yachting introduceert Newpoint Painting
Door de verschillende aanvragen zijn we ook gestart met Newpoint Painting en hebben vele specials gespoten: HardTop, 2 campers, 1 bakfiets, keuken, meubels en een vrachtwagen.

Goede zin voor het nieuwe jaar
Met een goed team hebben we het afgelopen jaar keihard gewerkt om voet aan de grond te krijgen in het mooie Enkhuizen. Dat is gelukt! Veel nieuwe klanten mogen ontmoeten, veel oud-bekende zijn meeverhuisd en alweer vele mooie projecten staan op de planning. Hopelijk zet deze trend voor het nieuwe jaar door en kunnen we in 2024 gaan nadenken over nieuwe plannen en mogelijkheden waarbij groei en uitbereiding een logische stap is. Zo groeide onze omzet met bijna 40% in vergelijking met het gemiddelde van de afgelopen jaren (omzet werkplaats versus personeel).

We kijken dan ook met volle moed uit naar het nieuwe jaar en gaan er dan weer keihard tegenaan! Hopelijk zien we elkaar weer in het nieuwe jaar.

Eerst gaan we genieten van de feestdagen met onze families en vrienden en staan vanaf 8 januari weer voor jullie klaar.

Wij wensen u hele fijne feestdagen en een gezond en gelukkig 2024!

Namens Team Newpoint Yachting,
Anne, Pablo, Ruud en Thijmen

Newpoint Yachting introduceert Newpoint Painting

We merken dat we naast boten spuiten ook met voertuigen en meubels spuiten goed uit de verf komen. Daarom hebben we een nieuwe zijtak opgericht: Newpoint Painting.

Newpoint Painting is een lakspuiterij en beschikt over de kennis en de faciliteiten om mooi spuitwerk voor u uit te voeren. Met meer dan 40 jaar ervaring is Ruud Schoens een van de meest ervaren spuiters in zijn vakgebied. We hebben al vele projecten gespoten, zoals boten, bakfietsen, motoren, vrachtwagens, campers en meubels. Maar elk nieuw project zien wij ook als een uitdaging. Dus welk project wilt u graag laten spuiten? Wij bespreken graag met u de mogelijkheden.

Volg alles via de website https://www.newpointpainting.nl en onze nieuwe Facebookpagina https://www.facebook.com/newpointpaint

Review Familie Boonen Helia 44

Kunnen jullie kort over jezelf vertellen?
Wij zijn Frits (66) en Liza (50). We zijn sinds 1998 weg uit Nederland en hebben ruim 20 jaar lang in het buitenland gewoond en gewerkt. In die periode reisden we al veel en daar willen we voorlopig nog mee doorgaan.

 

Waarom kozen jullie voor Fountaine Pajot en dan specifiek voor de Helia 44?
Wij denken dat je bij FP het meeste waar voor je geld krijgt van de productie catamarans (Lagoon – Leopard – Catana – Outremer – Nautitec). De indeling van FP sprak ons en met name Liza het meest aan. Wij wonen permanent op de boot en hebben geen huis. Het leef comfort voor anker was voor ons erg belangrijk. We mijden marinas zoveel mogelijk. Een wat bulkier interieur was voor ons belangrijker dan de zeilprestaties. Het is de Helia geworden omdat de 40 te klein was en de 47 buiten ons bereik. De 42 was nog niet op de markt toen wij beslisten. 

 

Hadden jullie eerdere ervaring met boten?
We hebben 20 jaar een 38 voet monohull gehad. 

 

Waarom hebben jullie gekozen voor een boot en niet voor een ander vervoersmiddel?
We hebben veel ervaring met 4WD kamperen op de meest onmogelijke en afgelegen plekjes. Maar dat was in warme streken en de langste tocht was drie weken. We woonden in een flat. Comfortabel wonen in een camper betekent een grote camper en dat betekent dat het moeilijker wordt om stille plekken te bezoeken en daar langer verblijven. Onze catamaran is uitgerust om drie maanden volledig zelfstandig op een afgelegen plek comfortabel te kunnen wonen en met de ervaring die we inmiddels hebben opgedaan denken we dat we zelfs langer geïsoleerd kunnen blijven. 

 

 

Waarom hebben jullie gekozen voor een catamaran en niet voor een monohull?
Leef comfort, met name voor anker. Je kunt altijd om je heen kijken en hebt niet het opgesloten “kelder gevoel” van een monohul. Je wordt minder snel zeeziek, iets waar we beiden last van hebben. 

 

Waarom hebben jullie gekozen voor een zeilcatamaran in plaats van een motorjacht?
Met een motorjacht kun je niet zeilen. Met een zeiljacht wel motoren. Het is heerlijk rustgevend om je al zeilend te verplaatsen zonder dat motorgebrom. Je kunt grotere afstanden afleggen. We zijn onderweg naar de Canarische eilanden en gaan 2024 naar de Caribische eilanden. Er zijn niet zoveel betaalbare motorjachten waarmee dat zou kunnen.  

 

Hoe ging jullie zoektocht naar een catamaran?
Bootshows bezoeken, we hebben de Helia voor het eerst gezien in Dubai!, blogs lezen op internet, vlogs kijken op Youtube. We hebben een aantal keren contact gehad met Amy en David van “Starry Horizons” en “Out Chasing Stars” hetgeen veel invloed heeft gehad op onze beslissing. 

 

Aan welke eisen moest de catamaran volgens jullie voldoen?
Combuis op brugdek niveau en niet beneden in de romp. Comfortabele en beschutte stuurpositie met goed zicht. Eenvoudig te zeilen 

 

 

Welke specials hebben jullie laten uitvoeren door Newpoint Yachting en waarom?
Newpoint heeft veel aanpassingen gedaan om de boot geschikt te maken voor langdurig verblijf. Uit de 20 jaar monohull ervaring weten we dat beschikbaarheid van water en elektriciteit beslissend zijn voor de comfort beleving aan boord. Het belangrijkste project was het vergroten van het 12 Volt systeem; Li-accu’s – grotere omvormers – meer zonnepanelen en een automatische 120V – 240V scheidingstransformator. Verder; kraantje voor BBmotor – hardtop met zonnepanelen – verhoogde RVS railing – tweede dieseltank – duik compressor – Rope cutter – Extra lier – Topdek in cockpit – werkplaats bakboord boeg – elektrische BBQ – oven en kookplaat – diesel cleaning. 

 

Hoe is jullie ervaring geweest met Newpoint Yachting als Fountaine Pajot dealer?
Wij zijn erg tevreden over de service van Newpoint. Wij woonden al aan boord toen Newpoint de modificaties aanbracht. De samenwerking met Thijmen was erg prettig. We stonden open voor elkaars voorstellen en hebben veel van elkaar geleerd. Ook nu nog (5 jaar na aankoop) denkt hij mee en helpt indien we een probleempje hebben, maar dat komt gelukkig niet vaak voor. 

 

Wat raden jullie anderen aan bij het kopen van een jacht?
Je hebt nooit genoeg zonnepanelen. Installeer zoveel mogelijk. Schakel om naar Li-accu’s. Hebben een hoger rendement en een veel kortere laadtijd. Probeer dieselmotoren met turbo en elektronica te vermijden. Ja, ze zijn zuiniger en schoner maar je kunt zelf moeilijker onderhoud doen tenzij je de computerinterface en analyse software aanschaft. 

Andere zaken zijn erg afhankelijk van wensen en gebruik van de boot. Woon je permanent op de boot, en lig je veel voor anker dan is een grotere boot aan te bevelen. Lig je meestal in een marina ga dan juist kleiner. Daar is meestal water en elektra dus heb je die systemen niet nodig. Marina kosten voor een kleiner schip zijn beduidend lager. Er is ook vaker plek voor een kleiner schip. Op een kleiner schip hijs je ook eerder de zeilen omdat het minder werk is.

 

 

Hoe hebben jullie het leven aan boord van de Two B tot nu toe ervaren?
Het leven aan boord is zoals verwacht en bevalt on goed. We hebben alle comfort die je in een normaal huis ook hebt. Onderhoud vraagt meer tijd dan bij een huis. We hadden verwacht minder motoruren te verbruiken tijdens het verplaatsen. Dat komt omdat we op de eerste plaats op een boot leven om zoveel mogelijk nieuwe plekken te bezoeken en ervaringen op te doen. We wonen niet op de boot om te zeilen. Toen we werkten en de monohull nog hadden gingen we naar de boot om te zeilen. Kon je niet zeilen, dan had het geen zin om naar de boot te gaan. Dat is nu anders.

Een tweede reden is het grillige weer in de Med. We zijn op het moment van schrijven op weg van Oost (Türkiye) naar West (Gibraltar). Op het stuk van Bizerte (Tunesië) naar Porto Colom (Mallorca) hebben we alle weerscondities gehad; windstil bij vertrek, dus motor aan, gevolgd door Oostenwind en een prachtige spinaker run met wind krimpend tot een half-windse koers, gevolgd door windstilte, weer motor aan, gevolgd door Westen wind, eerst een aan de windse koers die nog goed gezeild kon worden krimpend tot wind op de neus, dus gaat de motor weer aan want na inmiddels 40 uur op zee wil je naar de plaats van bestemming en ga je (wij) niet tegen inmiddels 30 knopen wind in hakken omdat je een zeil purist wilt zijn, althans wij niet (meer). 

De weerscondities waren precies zoals voorspeld en we hebben de helft van de tijd kunnen zeilen. Vertrekken op een andere dag? Dan hadden we OF minder gezeild OF heel lang moeten wachten op een lang genoeg tijdraam met gunstiger wind. 

 

Wat zijn tot nu toe de meest mooie en aan te raden bestemmingen waar jullie zijn geweest?
Als vaargebied hebben Türkiye en Griekenland de voorkeur omdat er zoveel plaatsen zijn waar je voor anker kunt, en dat heeft onze voorkeur.  

 

Wat zijn jullie aankomende plannen/routes?
Het plan voor 2024 is Morocco – Canaries – Cabo Verde – Carieb. 

Cannes Yachting Festival 2023

Cannes Yachting Festival

Wij staan op Cannes Yachting Festival in Cannes van 12 tot en met 17 september. Cannes Yachting Festival is Europa’s nummer 1 bootshow op het water en nummer 1 ter wereld voor grote zeiljachten. U krijgt de kans om aan boord te komen bij Isla 40, Astréa 42, Elba 45, Tanna 47, Aura 51, Samana 59, New 80, MY4.S, MY6 en Power67.

Jetée Albert Edouard
06400 Cannes
France

Openingstijden:

Dinsdag 12 september 2023 10.00 – 19.00 uur
Woensdag 13 september 2023 10.00 – 19.00 uur
Donderdag 14 september 2023 10.00 – 19.00 uur
Vrijdag 15 september 2023 10.00 – 22.00 uur
Zaterdag 16 september 2023 10.00 – 19.00 uur
Zondag 17 september 2023 10.00 – 18.00 uur

Voor meer informatie of om een afspraak te maken kunt u contact met ons opnemen.

Project Fountaine Pajot Elba 45: “KAYA”

Project Fountaine Pajot Elba 45 Kaya header

Afgelopen week zijn wij enorm druk geweest met de afronding van de Fountaine Pajot Elba 45 “KAYA”. Op dit schip hebben wij vele veranderingen en toevoegingen mogen uitvoeren naar wens van de eigenaar. Vele opties welke de werf niet doet of waar de klant specifieke eisen heeft gehad. Veel van deze opties hebben wij niet af-werf besteld zodat wij deze zelf op onze eigen professionele manier konden inbouwen. Het voordeel hiervan is dat wij het op deze manier precies kunnen uitvoeren zoals de klant het wenst! En dit zijn natuurlijk de mooiste klussen… Werken op een nieuw prachtig schip in onze eigen werkhal. Hier zijn we dan ook het beste in!

Hoog en droog naar binnen

Bij aankomst van het schip hebben wij direct de mast gedemonteerd en haar direct op het droge gezet. Dit zodat we al konden aanvangen met de werkzaamheden alvorens we binnen de ruimte hadden na afrondingen van de toen lopende projecten. Natuurlijk moest de mast eraf om haar binnen te kunnen zetten maar ook omdat we diverse zaken moesten monteren op de mast. Hierbij te denken aan: drie-kleuren-toplicht, scheepshoorn, spreader-verlichting, nieuwe dynema vallen et cetera.

Off-Grid?

KAYA is nu volledig self-supporting! Met ruim 2.100W aan zonnepanelen en circa 1.320aH aan LiFePo4 accu’s is het schip compleet Off-Grid te gebruiken. En dat zelfs zonder generator.

We hebben een compleet 12V systeem van VICTRON ingebouwd. Zo zijn er 4x 330ah batterijen geplaatst gekoppeld aan het BMS systeem van Victron. Door het plaatsen van 2x 3000W aan omvormers is het mogelijk om ruim 6kw aan vermogen te gebruiken aan boord. Via de walstroom kan het systeem met max 240a (als walstroom dit toestaat) weer worden geladen. Het complete systeem uit te monitoren via de Cerbo GX en de Touch 70

De 5 Sunpower zonnepanelen van 425W worden ondersteund door elke een aparte MPPT. Hierdoor kan een zo hoog mogelijk rendement worden gegenereerd. Deze panelen zitten op een compleet RVS gemonteerd op de achterzijde van het schip.

Comfortabele temperatuur aan boord

Het hebben van een aangenaam klimaat aanboord is van belang bij lang verblijf aan boord. Om dit te kunnen realiseren hebben we een compleet airco systeem geplaatst. Ook dit systeem draait op 12v wat vrij uniek is voor een airco aan boord. Hierdoor hoeft er geen generator aan boord te zijn. Compleet voor de 4 units staat er een koelvermogen van 38.000BTU ter beschikking.

Goed beschut sturen

Een goed bescherming tijdens slechte weersomstandighedem is van wezenlijk belang. Hiervoor hebben we een complete cockpit afsluiting geplaatst en over de stuurstand een HardTop geplaatst. Door ook deze volledig af te sluiten onstaat er een volledig afgeschermde stuurstand.

Echt Teak nog verantwoord? Wij gebruiken Topdek!

Het complete cockpit vloer, zwemplateau’s, stuurpositie fly-lounge en forward lounge hebben we voorzien van TopDek. De mooie variant van Seasoned met de creme bies! Dit geeft een zeer fris uiterlijk!

En nog vele andere aanpassingen

Buiten bovenstaande aanpassingen en toevoegingen zijn er nog veel andere zaken aangepast om het schip compleet eigen te maken. Enerzijds om het zo te kunnen leveren dat het precies naar wens van de klant is en anderzijds zit dit natuurlijk werkzaamheden welke wij perfect in Nederland kunnen uitvoeren in plaats van bij de werf te bestellen.

De volgende zaken zijn onder andere nog aangepast en/of toegevoegd:

  • Plaatsen was/droog combinatie
  • Extra verlichting toegevoegd bij zwemplateau
  • Onderwater verlichting
  • Dimmer verlichting cockpit en salon
  • Voetschakelaars lieren
  • Extra Gennaker lier
  • Extra blokken tbv van Gennaker
  • Aanpassing zwemtrap
  • Aanpassing afwatering Fly-lounge
  • Levering Dinghy
  • Extra stop contacten
  • Plaatsing TV salon
  • Plaatsing TV owner cabin
  • Mogelijkheid om toiletten te spoelen op zoetwater uit de tank
  • Dekwaspomp in ankerbak
  • Dekwaspomp bij zwemplateau

Bent u nu ook benieuwd of wij iets voor u kunnen betekenen dan horen we het natuurlijk graag!

Fountaine Pajot Elba 45 is binnen

Fountaine Pajot Elba 45 binnen gezet 1 header

We hebben de Fountaine Pajot Elba 45 binnen gezet met onze nieuwe speciaal op maat gemaakte Cat-Cradle. Met de Cat Cradle kunnen we catamarans naar binnen verplaatsen tot en met 8 meter breed en deze kan tot 20 ton dragen. Dit is vrij uniek in Nederland.

De catamaran hebben we binnen gezet, zodat we aan de slag kunnen met de specials voor de catamaran, zoals inbouw/montage van onder andere Topdek, watermaker, airco’s, LifePo4 systeem en een Hardtop.

Koopmans 43 gespoten

Koopmans 43 gespoten header

We hebben bij een Koopmans 43 de romp, het dek en de opbouw opnieuw gespoten in het 2K systeem van AWL-Grip. De romp is gespoten met AWL-Grip Flag Blue. De opbouw hebben we gespoten in AWL-Grip Oyster White. Zie hieronder het resultaat.