Project Fountaine Pajot Elba 45: “KAYA”

Afgelopen week zijn wij enorm druk geweest met de afronding van de Fountaine Pajot Elba 45 “KAYA”. Op dit schip hebben wij vele veranderingen en toevoegingen mogen uitvoeren naar wens van de eigenaar. Vele opties welke de werf niet doet of waar de klant specifieke eisen heeft gehad. Veel van deze opties hebben wij niet af-werf besteld zodat wij deze zelf op onze eigen professionele manier konden inbouwen. Het voordeel hiervan is dat wij het op deze manier precies kunnen uitvoeren zoals de klant het wenst! En dit zijn natuurlijk de mooiste klussen… Werken op een nieuw prachtig schip in onze eigen werkhal. Hier zijn we dan ook het beste in!

Hoog en droog naar binnen

Bij aankomst van het schip hebben wij direct de mast gedemonteerd en haar direct op het droge gezet. Dit zodat we al konden aanvangen met de werkzaamheden alvorens we binnen de ruimte hadden na afrondingen van de toen lopende projecten. Natuurlijk moest de mast eraf om haar binnen te kunnen zetten maar ook omdat we diverse zaken moesten monteren op de mast. Hierbij te denken aan: drie-kleuren-toplicht, scheepshoorn, spreader-verlichting, nieuwe dynema vallen et cetera.

Off-Grid?

KAYA is nu volledig self-supporting! Met ruim 2.100W aan zonnepanelen en circa 1.320aH aan LiFePo4 accu’s is het schip compleet Off-Grid te gebruiken. En dat zelfs zonder generator.

We hebben een compleet 12V systeem van VICTRON ingebouwd. Zo zijn er 4x 330ah batterijen geplaatst gekoppeld aan het BMS systeem van Victron. Door het plaatsen van 2x 3000W aan omvormers is het mogelijk om ruim 6kw aan vermogen te gebruiken aan boord. Via de walstroom kan het systeem met max 240a (als walstroom dit toestaat) weer worden geladen. Het complete systeem uit te monitoren via de Cerbo GX en de Touch 70

De 5 Sunpower zonnepanelen van 425W worden ondersteund door elke een aparte MPPT. Hierdoor kan een zo hoog mogelijk rendement worden gegenereerd. Deze panelen zitten op een compleet RVS gemonteerd op de achterzijde van het schip.

Comfortabele temperatuur aan boord

Het hebben van een aangenaam klimaat aanboord is van belang bij lang verblijf aan boord. Om dit te kunnen realiseren hebben we een compleet airco systeem geplaatst. Ook dit systeem draait op 12v wat vrij uniek is voor een airco aan boord. Hierdoor hoeft er geen generator aan boord te zijn. Compleet voor de 4 units staat er een koelvermogen van 38.000BTU ter beschikking.

Goed beschut sturen

Een goed bescherming tijdens slechte weersomstandighedem is van wezenlijk belang. Hiervoor hebben we een complete cockpit afsluiting geplaatst en over de stuurstand een HardTop geplaatst. Door ook deze volledig af te sluiten onstaat er een volledig afgeschermde stuurstand.

Echt Teak nog verantwoord? Wij gebruiken Topdek!

Het complete cockpit vloer, zwemplateau’s, stuurpositie fly-lounge en forward lounge hebben we voorzien van TopDek. De mooie variant van Seasoned met de creme bies! Dit geeft een zeer fris uiterlijk!

En nog vele andere aanpassingen

Buiten bovenstaande aanpassingen en toevoegingen zijn er nog veel andere zaken aangepast om het schip compleet eigen te maken. Enerzijds om het zo te kunnen leveren dat het precies naar wens van de klant is en anderzijds zit dit natuurlijk werkzaamheden welke wij perfect in Nederland kunnen uitvoeren in plaats van bij de werf te bestellen.

De volgende zaken zijn onder andere nog aangepast en/of toegevoegd:

  • Plaatsen was/droog combinatie
  • Extra verlichting toegevoegd bij zwemplateau
  • Onderwater verlichting
  • Dimmer verlichting cockpit en salon
  • Voetschakelaars lieren
  • Extra Gennaker lier
  • Extra blokken tbv van Gennaker
  • Aanpassing zwemtrap
  • Aanpassing afwatering Fly-lounge
  • Levering Dinghy
  • Extra stop contacten
  • Plaatsing TV salon
  • Plaatsing TV owner cabin
  • Mogelijkheid om toiletten te spoelen op zoetwater uit de tank
  • Dekwaspomp in ankerbak
  • Dekwaspomp bij zwemplateau

Bent u nu ook benieuwd of wij iets voor u kunnen betekenen dan horen we het natuurlijk graag!