Review Familie Boonen Helia 44

Kunnen jullie kort over jezelf vertellen?
Wij zijn Frits (66) en Liza (50). We zijn sinds 1998 weg uit Nederland en hebben ruim 20 jaar lang in het buitenland gewoond en gewerkt. In die periode reisden we al veel en daar willen we voorlopig nog mee doorgaan.

 

Waarom kozen jullie voor Fountaine Pajot en dan specifiek voor de Helia 44?
Wij denken dat je bij FP het meeste waar voor je geld krijgt van de productie catamarans (Lagoon – Leopard – Catana – Outremer – Nautitec). De indeling van FP sprak ons en met name Liza het meest aan. Wij wonen permanent op de boot en hebben geen huis. Het leef comfort voor anker was voor ons erg belangrijk. We mijden marinas zoveel mogelijk. Een wat bulkier interieur was voor ons belangrijker dan de zeilprestaties. Het is de Helia geworden omdat de 40 te klein was en de 47 buiten ons bereik. De 42 was nog niet op de markt toen wij beslisten. 

 

Hadden jullie eerdere ervaring met boten?
We hebben 20 jaar een 38 voet monohull gehad. 

 

Waarom hebben jullie gekozen voor een boot en niet voor een ander vervoersmiddel?
We hebben veel ervaring met 4WD kamperen op de meest onmogelijke en afgelegen plekjes. Maar dat was in warme streken en de langste tocht was drie weken. We woonden in een flat. Comfortabel wonen in een camper betekent een grote camper en dat betekent dat het moeilijker wordt om stille plekken te bezoeken en daar langer verblijven. Onze catamaran is uitgerust om drie maanden volledig zelfstandig op een afgelegen plek comfortabel te kunnen wonen en met de ervaring die we inmiddels hebben opgedaan denken we dat we zelfs langer geïsoleerd kunnen blijven. 

 

 

Waarom hebben jullie gekozen voor een catamaran en niet voor een monohull?
Leef comfort, met name voor anker. Je kunt altijd om je heen kijken en hebt niet het opgesloten “kelder gevoel” van een monohul. Je wordt minder snel zeeziek, iets waar we beiden last van hebben. 

 

Waarom hebben jullie gekozen voor een zeilcatamaran in plaats van een motorjacht?
Met een motorjacht kun je niet zeilen. Met een zeiljacht wel motoren. Het is heerlijk rustgevend om je al zeilend te verplaatsen zonder dat motorgebrom. Je kunt grotere afstanden afleggen. We zijn onderweg naar de Canarische eilanden en gaan 2024 naar de Caribische eilanden. Er zijn niet zoveel betaalbare motorjachten waarmee dat zou kunnen.  

 

Hoe ging jullie zoektocht naar een catamaran?
Bootshows bezoeken, we hebben de Helia voor het eerst gezien in Dubai!, blogs lezen op internet, vlogs kijken op Youtube. We hebben een aantal keren contact gehad met Amy en David van “Starry Horizons” en “Out Chasing Stars” hetgeen veel invloed heeft gehad op onze beslissing. 

 

Aan welke eisen moest de catamaran volgens jullie voldoen?
Combuis op brugdek niveau en niet beneden in de romp. Comfortabele en beschutte stuurpositie met goed zicht. Eenvoudig te zeilen 

 

 

Welke specials hebben jullie laten uitvoeren door Newpoint Yachting en waarom?
Newpoint heeft veel aanpassingen gedaan om de boot geschikt te maken voor langdurig verblijf. Uit de 20 jaar monohull ervaring weten we dat beschikbaarheid van water en elektriciteit beslissend zijn voor de comfort beleving aan boord. Het belangrijkste project was het vergroten van het 12 Volt systeem; Li-accu’s – grotere omvormers – meer zonnepanelen en een automatische 120V – 240V scheidingstransformator. Verder; kraantje voor BBmotor – hardtop met zonnepanelen – verhoogde RVS railing – tweede dieseltank – duik compressor – Rope cutter – Extra lier – Topdek in cockpit – werkplaats bakboord boeg – elektrische BBQ – oven en kookplaat – diesel cleaning. 

 

Hoe is jullie ervaring geweest met Newpoint Yachting als Fountaine Pajot dealer?
Wij zijn erg tevreden over de service van Newpoint. Wij woonden al aan boord toen Newpoint de modificaties aanbracht. De samenwerking met Thijmen was erg prettig. We stonden open voor elkaars voorstellen en hebben veel van elkaar geleerd. Ook nu nog (5 jaar na aankoop) denkt hij mee en helpt indien we een probleempje hebben, maar dat komt gelukkig niet vaak voor. 

 

Wat raden jullie anderen aan bij het kopen van een jacht?
Je hebt nooit genoeg zonnepanelen. Installeer zoveel mogelijk. Schakel om naar Li-accu’s. Hebben een hoger rendement en een veel kortere laadtijd. Probeer dieselmotoren met turbo en elektronica te vermijden. Ja, ze zijn zuiniger en schoner maar je kunt zelf moeilijker onderhoud doen tenzij je de computerinterface en analyse software aanschaft. 

Andere zaken zijn erg afhankelijk van wensen en gebruik van de boot. Woon je permanent op de boot, en lig je veel voor anker dan is een grotere boot aan te bevelen. Lig je meestal in een marina ga dan juist kleiner. Daar is meestal water en elektra dus heb je die systemen niet nodig. Marina kosten voor een kleiner schip zijn beduidend lager. Er is ook vaker plek voor een kleiner schip. Op een kleiner schip hijs je ook eerder de zeilen omdat het minder werk is.

 

 

Hoe hebben jullie het leven aan boord van de Two B tot nu toe ervaren?
Het leven aan boord is zoals verwacht en bevalt on goed. We hebben alle comfort die je in een normaal huis ook hebt. Onderhoud vraagt meer tijd dan bij een huis. We hadden verwacht minder motoruren te verbruiken tijdens het verplaatsen. Dat komt omdat we op de eerste plaats op een boot leven om zoveel mogelijk nieuwe plekken te bezoeken en ervaringen op te doen. We wonen niet op de boot om te zeilen. Toen we werkten en de monohull nog hadden gingen we naar de boot om te zeilen. Kon je niet zeilen, dan had het geen zin om naar de boot te gaan. Dat is nu anders.

Een tweede reden is het grillige weer in de Med. We zijn op het moment van schrijven op weg van Oost (Türkiye) naar West (Gibraltar). Op het stuk van Bizerte (Tunesië) naar Porto Colom (Mallorca) hebben we alle weerscondities gehad; windstil bij vertrek, dus motor aan, gevolgd door Oostenwind en een prachtige spinaker run met wind krimpend tot een half-windse koers, gevolgd door windstilte, weer motor aan, gevolgd door Westen wind, eerst een aan de windse koers die nog goed gezeild kon worden krimpend tot wind op de neus, dus gaat de motor weer aan want na inmiddels 40 uur op zee wil je naar de plaats van bestemming en ga je (wij) niet tegen inmiddels 30 knopen wind in hakken omdat je een zeil purist wilt zijn, althans wij niet (meer). 

De weerscondities waren precies zoals voorspeld en we hebben de helft van de tijd kunnen zeilen. Vertrekken op een andere dag? Dan hadden we OF minder gezeild OF heel lang moeten wachten op een lang genoeg tijdraam met gunstiger wind. 

 

Wat zijn tot nu toe de meest mooie en aan te raden bestemmingen waar jullie zijn geweest?
Als vaargebied hebben Türkiye en Griekenland de voorkeur omdat er zoveel plaatsen zijn waar je voor anker kunt, en dat heeft onze voorkeur.  

 

Wat zijn jullie aankomende plannen/routes?
Het plan voor 2024 is Morocco – Canaries – Cabo Verde – Carieb.